-->

اخلاق خوب در کسب و کار

من هر روز صبح برای ورزش به پارک نزدیک خانه مان می روم ، چند وقت پیش بعد از ورزش ، رفتم از مغازه ای در نزدیکی خانه برای صبحانه حلیم بخرم  ، ما مهمان داشتیم و گفتم که برای سه نفر حلیم میخواهم ، فرمودند که پُرسی است ، بعد رو کرد به کارگر مغازه و گفت یه ظرف سه پُرسی حلیم بکش ، بعد موقع حساب کردن کیلویی محاسبه کرد و نه پُرسی ! تقریبا یک کیلو و چهارصد گرم بود ، من هم گرفتم و رفتم خانه ، تقریبا کمتر از نصف این میزان برای ما کافی بود ، گفتم شاید که ما کم می خوریم و این میزان حلیم واقعا برای سه نفر است …

امروز صبح دوباره رفتم حلیم بخرم ، به مغازه دار گفتم که از اون ظرف های کوچکتر بکش (از اونجایی که پُرسی بود نمیدونستم چند گرمی هست یا چند پرسی؟) به هر حال مغازه دار به کارگر اعلام کرد که از اون ظرف دو پُرسی بکش ، اختلاف قیمت زیاد نشد ، بعد آقایی اونجا بودند که برای ۲۰ نفر حلیم خریده بودند و مبلغ خرید ایشان هفتاد هزار تومان شده بود ، به فروشنده اعلام کردند که لطفا ۲۰ عدد قاشق یکبار مصرف به من بدهید ، ایشان عرض کردند که ۱۰۰۰ تومان لطف کنید ، خریدار عرض کردند که برای قاشق هم باید پول پرداخت کنم ؟

یاد اون قدیما افتادم که سوپر مارکت ها بعد از فروش شیر یا برخی موادغذایی بابت پلاستیک از مردم پول دریافت می کردند و الان اگر خرید هم نکنی می توانی از فروشنده ها درخواست کنی که یک پلاستیک به تو بدهند .

من و دیگران قطعا می دانیم که قاشق یکبار مصرف هزینه دارد ، اما می توان به ازای هر نیم کیلو حلیم ! یک قاشق یکبار مصرف هم به عنوان خدمات تقدیم خریدار کنیم و مشکل دیگر هم این نیم کیلو بود که نفر بعد از من ، برایش سوال شد ، گفت واقعا هر نفر می تواند نیم کیلو حلیم بخورد و سوال کرد آیا در پرس مشتریان حضوری ، شما نیم کیلو می کشید ؟! فروشنده پاسخ داد که بستگی به شخصش داره بعضی ها می خورند !

البته این موضوع را عرض کنم که کیفیت حلیم بسیار خوب بود ، اما کیفیت ارایه خدمات خیر !

در رابطه با ادامه روند کار این مغازه و این که آیا می توانند با این روند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند قضاوت را بر عهده شما می گذارم .

صداقت ، اخلاق ، رفتار خوب با مشتریان ، خوش برخورد و خوش بیان بودن ، جزو اولین اصل های حفظ مشتریان در کسب و کار و داشتن روابط اجتماعی خوب در جامعه می باشد .

امیدوارم که روزی صاحبان کسب و کار به جای فروشنده در دیدگاه مشتریانشان مشاور باشند و بهترین مشورت ها را به مخاطبانشان ارایه دهند و بر اصل ارایه خدمات مطلوب تکیه کنند تا بتوانند درآمد خوبی نیز کسب نمایند .

2 دیدگاه در “اخلاق خوب در کسب و کار”

  1. امیر گفت:

    بسیار قابل تامل بود
    سپاس از نکته بینی خوب شما

    1. ممنونم از شما که مثل همیشه مطالب را مطالعه می کنید و دیدگاهتان را با ما در میان می گذارید

پاسخ دادن به وحید خسروی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

⧏ مطالب دیگری که میتوان مطالعه کرد ⧐

  •   خدا را سپاس برای عزیزانم خدا را سپاس برای دوستانم خدا را سپاس برای سلامتی ام خدا را سپاس برای حال خوب من خدا را سپاس برای آرامشم خدا را سپاس برای داشتن خدای خوبم خدا را سپاس برای اینکه می توانم درآمد کسب کنم خدا را سپاس برای ایرانی بودنم خدا را سپاس برای اینکه می توانم با خدا سخن بگویم خدا را سپاس برای اینکه امروز هم از خواب بیدار شدم و این زندگی ادامه دارد خدا را...
    معجزه سپاسگزاری از خداوند
  • دو مدل قوانین مالی در دنیا داریم : ۱- قوانین مالی افراد پولدار ۲- قوانین سایر افراد قوانین افراد پولدار بسیار زیاد با قوانین سایر افراد متفاوت می باشد ،‌ مثلا افراد پولدار بدهی را همیشه بد نمیدانند ، این در حالی است که سایر افراد بدهی را چیز بسیار بدی می دادند . فرض کنید که پولداری سهامدار شرکت بزرگی است ،‌ اگر شرکت مذکور چند نفر از کارمندان را (به دلیلی صحیح) اخراج...
    قوانین پولدارها و سایر افراد
  •   اولین روزهای مدیریت من بر میگرده به حدودا ۱۶ سال پیش ، وقتی که پسری ۱۳ ساله بودم ،  من تمام زنگ های تفریح دوران راهنمایی (کلاس شش تا نه) خود را در کتابخانه مدرسه سپری کردم ، الان که خوب نگاه می کنم با اینکه سه سال هر روز زنگ های تفریح در کتابخانه مدرسه ، مسئول کتابخانه بودم ، متاسفانه کتاب های زیادی را خودم مطالعه نکردم . می...
    اولین روزهای مدیریت من
vahid khosravi vahid khosravi vahid khosravi

تمامی حقوق برای مهندس وحید خسروی محفوظ می باشد