آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بعضی برندها یا کسب و کارها بسیار موفق تر هستند ؟
قطعا پاسخ به این سوال بسیار طولانی است و دلایل بسیار عمده ای می تواند داشته باشد ، اما در این مطلب می خواهم به یک دلیل بسیار مهم اشاره کنم :
توجه به جزئیات
توجه به جزئیات یکی یا بعضی اوقات تنها دلیلی است که باعث می شود که برخی بنگاه های تجاری از سایرین متمایز شوند و تبدیل به برند شوند .
نمونه ای از این توجه به جزئیات که تاثیری در اصل کالا ندارند عبارت اند از :
بسته بندی
نحوه تحویل کالا به مشتری
تحویل به موقع کالا
مرتب بودن کارشناسان فروش و تحویل
با اخلاق بودن پرسنل فروش و خدمات پس از فروش
نمونه هایی دیگر که در خود محصول موثر می باشد :
شکل ظاهری کالا
ابعاد کالا
رنگ بندی کالا
وزن کالا
کارکرد آسان کالا و …
وجه اشتراک موارد فوق در این است که هیچ کدام از این موارد ضروری نبوده ، به عنوان یک نمونه ، (لپ تاپ) مک بوک اپل سری های جدیدتر را در نظر بگیرید :
جعبه سفید بسیار زیبا و چشم نواز
قرارگیری کلیه تجهیزات در جایگاه خاص
پر بودن تمامی قسمت هایی که درون جعبه قرار دارد با وسایل جانبی مورد نیاز (ضروری)
راحت باز شدن جعبه و وجود زبانه برای بیرون آوردن هر قطعه ای که داخل جعبه می باشد
قرارداشتن مک بوک و سایر وسایل درون بسته های مقوایی یا پلاستیکی داخل جعبه
رنگ زیبا و ساده اپل
شارژر سبک اپل
یک نگاهدارنده بسیار کوچک برای سیم شارژر (بعد از جمع کردن سیم) روی سیم شارژر
حک شدن آرم اپل روی شارژر
وجود یک چراغ led smd روی فیش اتصال به مک بوک اپل برای نشان دادن وضعیت شارژ در دو حالت سبز و نارنجی
نماندن اثر انگشت روی بدنه و سایر جزییات
همواره چیزی که کسب و کارها را از یکدیگر متمایز می کند توجه به جزییاتی است که سایرین به آن توجهی نمی کنند ، من یکبار داشتم به یک بستنی فروش در بلوار آیت الله کاشانی تهران نگاه می کردم که چرا این بستنی فروشی با ظاهر ساده و صندلی های پلاستیکی اینگونه فروش دارد و بسیاری از بستنی فروشی های همان بلوار یک پنجم این بستنی فروشی هم فروش ندارد ؟
روزی برای خرید به این بستنی فروشی رفتم و کمی معطل شدم ، مدیر یا فروشنده بستنی فروشی به خاطر معطلی من یک لیوان کوچک آب میوه به من داد و از این بابت عذر خواهی کرد و بسیار خوش رفتار و مودب بود ، چندین بار از ایشان آب آلبالو زرشک خریداری کردم که ایشان به من گفتند که به علت افزودنی هایی که این نوشیدنی ها دارد پیشنهاد می کنم که بیشتر از ماهی یکبار خریداری و مصرف نکنید ، در اصل این فروشنده یا مدیر فروشگاه به جزییات توجه داشتند و به جای فروش قصد مشاوره داشتند و همین امر باعث شده که ایشان فروش بسیار بالاتری نسبت به رقبا داشته باشند و موفق تر باشند ، برای موفق تر شدن باید بیشتر به جزییات توجه کنیم .
وحید خسروی
مثبت باش | +Be
به موارد بسیار مهمی اشاره کردید . همین رفتار و توجه به جزییات از سمت یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی کشور هم به دقت در حال انجام شدن هست . به شکلی که واقعا بعد از هر خرید دلمون می خواد خرید بیشتری ازشون داشته باشیم .
همیشه تبلیغات کلامی بیشترین بازده رو داشته . به گونه ای که به عنوان مثال من از سرویس های ایده پردازان راضی هستم و اون رو به دوستان و همکارانم معرفی میکنم . اینطوری تبلیغات بدون هیچ هزینه ای و فقط به خاطر راضی نگه داشتن مشتری ها برای ما انجام میشه . اینطوری بین مردم برند من رشد میکنه و به جزء جدا ناپذیر جامعه تبدیل می شه . شرط اون هم توجه به جزییات حتی در استفاده کردن از رنگ یا یک کلمه خاص هست .
ممنون از شما بابت وقتی که برای مطالعه می گذارید و اینکه دیدگاه خودتون رو با ما در میان می گذارید .
نکته ای زیبا بود
اگر ما واقعا به مشتری اهمیت دهیم
به نیاز مشتری فکر میکنیم نه سود خودمان
همین نکته ما را متمایز خواهد کرد
و ما هم سود خواهیم کرد
ممنون از شما بابت بیان دیدگاهتون
اینکه اولش خوب شروع کنیم باعث پیشرفت کسب و کار در آینده می شه.
همه چیز همین جا خلاصه نخواهد شد. اما از همین جا شروع می شه
ممنونم بابت مطالعه مطلب و دیدگاه بسیار زیبا و مهم شما
سلام آقای خسروی عزیز
کاملا درست میگید ، این نکات ریز رو فقط آدمای تیز بین و کسانی می بینند که خودشون به دنبال متمایز شدن هستند.
شاد و سر بلند باشید.
از زاهدان
سلام
بسیار از لطف و توجه شما و وقتی که در VKH برای یادگیری خود می گذارید از شما متشکرم
این نکاتی که مطرح کردین واقعا تاثیر گذار هستن
اما اجرای اون ها در هر کسب و کاری به سادگی انجام نمیگیره،در بعضی از کسب و کارهای تولیدی صنعتی ،ایجاد کوچکترین تغییر در ظاهر محصول مستلزم خرج کردن میلیون ها تومان هزینه است . و این شرایط وقتی بدتر میشه که برای محصولی که تولید میشه مشابه چینی هم موجود باشه، در اینصورت کار بسیار دشوار و انجام نشدنی خواهد بود.
بله قطعا درست میفرمایید ، اما همانطور که فرمودید به سادگی انجام نمیگیره ، اما ممکن هست ، ما برای رسیدن به موفقیت قرار نیست که کارهای بسیار ساده حتما انجام دهیم ، خیلی وقت ها کارهای ساده را انجام میدهیم و تمایز هم ایجاد می کنیم و خیلی وقت ها نیاز هست که کارهایی را انجام دهیم که دیگران نمی توانند انجام دهند .
این جمله خیلی در چنین مواقعی به من کمک میکنه :
اگر دیگران توانسته اند ، شما هم میتوانید و اگر دیگران نتوانسته اند ، شما باید بتوانید
شاد ، موفق و مثبت باشید