vkh-banner-fitr

اخلاق خوب در کسب و کار

من هر روز صبح برای ورزش به پارک نزدیک خانه مان می روم ، چند وقت پیش بعد از ورزش ، رفتم از مغازه ای در نزدیکی خانه برای صبحانه حلیم بخرم  ، ما مهمان داشتیم و گفتم که برای سه نفر حلیم میخواهم ، فرمودند که پُرسی است ، بعد رو کرد به کارگر مغازه و گفت یه ظرف سه پُرسی حلیم بکش ، بعد موقع حساب کردن کیلویی محاسبه کرد و نه پُرسی ! تقریبا یک کیلو و چهارصد گرم بود ، من هم گرفتم و رفتم خانه ، تقریبا کمتر از نصف این میزان برای ما کافی بود ، گفتم شاید که ما کم می خوریم و این میزان حلیم واقعا برای سه نفر است …

امروز صبح دوباره رفتم حلیم بخرم ، به مغازه دار گفتم که از اون ظرف های کوچکتر بکش (از اونجایی که پُرسی بود نمیدونستم چند گرمی هست یا چند پرسی؟) به هر حال مغازه دار به کارگر اعلام کرد که از اون ظرف دو پُرسی بکش ، اختلاف قیمت زیاد نشد ، بعد آقایی اونجا بودند که برای ۲۰ نفر حلیم خریده بودند و مبلغ خرید ایشان هفتاد هزار تومان شده بود ، به فروشنده اعلام کردند که لطفا ۲۰ عدد قاشق یکبار مصرف به من بدهید ، ایشان عرض کردند که ۱۰۰۰ تومان لطف کنید ، خریدار عرض کردند که برای قاشق هم باید پول پرداخت کنم ؟

یاد اون قدیما افتادم که سوپر مارکت ها بعد از فروش شیر یا برخی موادغذایی بابت پلاستیک از مردم پول دریافت می کردند و الان اگر خرید هم نکنی می توانی از فروشنده ها درخواست کنی که یک پلاستیک به تو بدهند .

من و دیگران قطعا می دانیم که قاشق یکبار مصرف هزینه دارد ، اما می توان به ازای هر نیم کیلو حلیم ! یک قاشق یکبار مصرف هم به عنوان خدمات تقدیم خریدار کنیم و مشکل دیگر هم این نیم کیلو بود که نفر بعد از من ، برایش سوال شد ، گفت واقعا هر نفر می تواند نیم کیلو حلیم بخورد و سوال کرد آیا در پرس مشتریان حضوری ، شما نیم کیلو می کشید ؟! فروشنده پاسخ داد که بستگی به شخصش داره بعضی ها می خورند !

البته این موضوع را عرض کنم که کیفیت حلیم بسیار خوب بود ، اما کیفیت ارایه خدمات خیر !

در رابطه با ادامه روند کار این مغازه و این که آیا می توانند با این روند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند قضاوت را بر عهده شما می گذارم .

صداقت ، اخلاق ، رفتار خوب با مشتریان ، خوش برخورد و خوش بیان بودن ، جزو اولین اصل های حفظ مشتریان در کسب و کار و داشتن روابط اجتماعی خوب در جامعه می باشد .

امیدوارم که روزی صاحبان کسب و کار به جای فروشنده در دیدگاه مشتریانشان مشاور باشند و بهترین مشورت ها را به مخاطبانشان ارایه دهند و بر اصل ارایه خدمات مطلوب تکیه کنند تا بتوانند درآمد خوبی نیز کسب نمایند .

2 دیدگاه در “اخلاق خوب در کسب و کار”

  1. امیر گفت:

    بسیار قابل تامل بود
    سپاس از نکته بینی خوب شما

    1. ممنونم از شما که مثل همیشه مطالب را مطالعه می کنید و دیدگاهتان را با ما در میان می گذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

⧏ مطالب دیگری که میتوان مطالعه کرد ⧐

  • پلمپ شرکت
    از پلمپ و نیوجرسی تا کاربری اداری
    بسیاری از ما ، همواره نسبت به محدودیت ها واکنش های بسیار منفی نشان می دهیم و فکر یا وانمود می کنیم که داریم بدترین رویدادهای زندگی کاری یا شخصی خود را تجربه می کنیم .عزیزانی که در سمینار حضور داشتند قطعا داستان نیوجرسی را به خاطر دارند .چندی پیش شهرداری به علت اینکه محل کار شرکت ما دارای کاربری مسکونی است اما اداری مورد بهره برداری قرار گرفته است...
  • دردسرهای تکرار بی مورد...
    با "تکرار" عادت کنیم که "تکرارهای بی مورد" نداشته باشیم .احتمالا شما هم مثل من با موارد زیادی برخورد کرده اید که افراد تکرارهای بی مورد انجام می دهند ، سعی می کنم کمی واضح تر توضیح دهم :مثلا دو نفر متاسفانه با هم دعوا می کنند و دعوا تمام می شود ، بعد از آن اطرافیان شروع می کنند به بیان موضوع دعوا و توضیح دادن دعوایی که رخ...
  • تلرانس یا tolerance
    احتمالا این کلمه را در زبان فارسی و در صحبت های محاوره ای شنیده اید ، در این مقاله میخواهم به مفهوم این کلمه بپردازیم و ببینیم آیا واقعا تلرانس در کشورمان داریم و میزان این تلرانس را باید چه میزان در نظر بگیریم ؟ معنی لغوی tolerance : انحراف مجاز در اندازه یا بعُد تعیین شده یا تحملاین کلمه بیشتر در فرهنگ لغات ساختمانی کاربرد دارد ، اما در حالت...
mr_kh_new_slider_right
وحید خسروی
MR_Khosravi_Quest_Base
MR-Khosravi_Seminar_Neshane
Mr-Shambayati
Neshane_IPE_members
mr_sefidi_mr_baghaei
mr-tehrani_mr-nazari
mr_rabeiei

تمامی حقوق برای مهندس وحید خسروی محفوظ می باشد